BHAG Coldplay

Afgelopen week ben ik naar de documentaire van Coldplay geweest genaamd A Head Full Of Dreams. De documentaire toont hoe Coldplay van een clubje bleue studenten uitgroeide tot de grootste band ter wereld. Aan de hand van de eerste beelden van de bandleden, 4 slungelige tieners zou waarschijnlijk niemand vermoeden dat deze jongens uit zouden groeien tot de grootste band ter wereld. Toch is het ze gelukt. Wat bepaalde het succes?

A Head Full Of Dreams

Chris Martin, de zanger en het creatieve brein achter de band die toen nog The Coldplay heette, richtte zich in 1998 tot de camera. De magere tiener met een beugeltje in een T-shirtje sprak toen de legendarische woorden “Houd ons in de gaten. Over vier jaar zijn we Huge, massive!” The Coldplay was toen nog een kleine lokale band en had nog geen wereldwijde bekendheid. Tijdens hun tweede optreden ooit slingerde Chris al een “Thanks for coming to watch us before we’re Bon Jovi-massive!” de zaal in. Dit groots durven dromen is van groot belang geweest voor de band om uit te groeien tot de grootste band ooit. Het was deze droom die inspireerde, die energie gaf. Deze droom zorgde ervoor dat ze nooit opgaven “Never give up“

“We will be Bon Jovi-massive” was de droom van Coldplay” 

BHAG

Succesvolle bedrijven hebben een droom, deze droom is door Jim Collins BHAG genoemd en staat voor “Big Hairy Audacious Goal”. Collins ontdekte na uitgebreid onderzoek dat ondernemingen die zo’n doel hadden geformuleerd veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden. Het ging daarbij om BHAGs die tot de verbeelding spraken en superuitdagend geformuleerd. Een BHAG formuleer je voor over 10 jaar, het is de stip aan de horizon, het doel dat er voor zorgt dat je op weg gaat om hem te vervullen.

Kenmerken van een BHAG

  • Een BHAG spreekt tot de verbeelding en is levendig beschreven.
  • Een BHAG is zo uitdagend geformuleerd dat je twijfelt of het realistisch is.

Die twijfel is belangrijk. Die inspireert. Eigenlijk denk je: “ze zijn gek, maar…”.

Voorbeelden

Er zijn wereldberoemde voorbeelden van personen die hun BHAG formuleerden:

John F. Kennedy in het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw:
“We will put a man on the moon”. Maar Kennedy was nòg specifieker: “Before the end of this decade. And we will return him safely”. Alle energie ging naar het ruimtevaartprogramma en in 1969 is dit gelukt.

Bill Gates een twintigtal jaren later: “in elk huis een Personal Computer”. We weten inmiddels allemaal dat Gates eigenlijk een iets te kleine BHAG voor zichzelf had geformuleerd. Maar begin 80’er jaren verklaarden we hem voor gek…

“We crush Adidas” (Nike, bij oprichting terwijl Adidas destijds marktleider was)

Wat is jullie BHAG?

Contact

033-2340022
info@growproud.nl


Ontvang als eerste onze blogs en updates in uw mailbox. Afmelden kan op ieder gewenst moment.

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Alfred Klunder
06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@growproud.nl

Lees ook:

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Een mooi maakbedrijf dat de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie als haar doelgroep heeft kende groeiproblemen. GrowProud is toen betrokken geraakt als partner om de belemmeringen op te lossen, zodat het bedrijf weer kon gaan groeien. Een totaalaanpak bleek nodig....

Excellente Uitvoering Scan

Excellente Uitvoering Scan

Je kunt een heel goed team hebben, een duidelijke ambitie en voldoende financiële middelen. Maar als je die ambitie niet weet te vertalen in uitvoering, dan laat je als maakbedrijf heel veel liggen. Om organisaties te helpen heeft GrowProud de excellente uitvoering...

Groei Totaal Plan voor de maakindustrie

Groei Totaal Plan voor de maakindustrie

Aan ambities vaak geen gebrek bij de ondernemers die we spreken, maar het lukt vaak niet om ze te realiseren. Hiervoor worden uiteenlopende redenen genoemd, de meest genoemde reden is dat ze niet loskomen uit de waan van de dag. Die ondernemers heeft GrowProud de...

Naar betekenisvol werk in betekenisvolle organisaties

Naar betekenisvol werk in betekenisvolle organisaties

Van ‘lock-down’ naar ‘open-up’ : Gaat dit voor een versnelling zorgen naar meer zelfsturing en betekenisvol werk? Corona heeft er voor gezorgd dat we het afgelopen jaar veel thuis hebben gewerkt. Met een groter beroep op zelfsturing en eigenaarschap. Bij veel...

Cash Flow Verbeter Scan

Cash Flow Verbeter Scan

Bij een relatie van GrowProud uit de maakindustrie hebben we de Cash Flow Verbeter Scan toegepast. Met enige scepsis van onze klant zijn we gestart met een inventarisatie. Vastgesteld werd dat het bedrijf een grillig omzetverloop had door het projectmatige karakter...

Klant aan het woord: Wireless Value

Klant aan het woord: Wireless Value

Bij Wireless Value draait alles om draadloos meten. Wireless Value ontwikkelt, produceert en verkoopt producten waarmee meetwaarden van sensoren draadloos kunnen worden overgestuurd naar plaatsen waar verdere bewerking en bewaking kan plaatsvinden. Voor elk werkgebied...