BHAG Coldplay

Afgelopen week ben ik naar de documentaire van Coldplay geweest genaamd A Head Full Of Dreams. De documentaire toont hoe Coldplay van een clubje bleue studenten uitgroeide tot de grootste band ter wereld. Aan de hand van de eerste beelden van de bandleden, 4 slungelige tieners zou waarschijnlijk niemand vermoeden dat deze jongens uit zouden groeien tot de grootste band ter wereld. Toch is het ze gelukt. Wat bepaalde het succes?

A Head Full Of Dreams

Chris Martin, de zanger en het creatieve brein achter de band die toen nog The Coldplay heette, richtte zich in 1998 tot de camera. De magere tiener met een beugeltje in een T-shirtje sprak toen de legendarische woorden “Houd ons in de gaten. Over vier jaar zijn we Huge, massive!” The Coldplay was toen nog een kleine lokale band en had nog geen wereldwijde bekendheid. Tijdens hun tweede optreden ooit slingerde Chris al een “Thanks for coming to watch us before we’re Bon Jovi-massive!” de zaal in. Dit groots durven dromen is van groot belang geweest voor de band om uit te groeien tot de grootste band ooit. Het was deze droom die inspireerde, die energie gaf. Deze droom zorgde ervoor dat ze nooit opgaven “Never give up“

“We will be Bon Jovi-massive” was de droom van Coldplay” 

BHAG

Succesvolle bedrijven hebben een droom, deze droom is door Jim Collins BHAG genoemd en staat voor “Big Hairy Audacious Goal”. Collins ontdekte na uitgebreid onderzoek dat ondernemingen die zo’n doel hadden geformuleerd veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden. Het ging daarbij om BHAGs die tot de verbeelding spraken en superuitdagend geformuleerd. Een BHAG formuleer je voor over 10 jaar, het is de stip aan de horizon, het doel dat er voor zorgt dat je op weg gaat om hem te vervullen.

Kenmerken van een BHAG

  • Een BHAG spreekt tot de verbeelding en is levendig beschreven.
  • Een BHAG is zo uitdagend geformuleerd dat je twijfelt of het realistisch is.

Die twijfel is belangrijk. Die inspireert. Eigenlijk denk je: “ze zijn gek, maar…”.

Voorbeelden

Er zijn wereldberoemde voorbeelden van personen die hun BHAG formuleerden:

John F. Kennedy in het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw:
“We will put a man on the moon”. Maar Kennedy was nòg specifieker: “Before the end of this decade. And we will return him safely”. Alle energie ging naar het ruimtevaartprogramma en in 1969 is dit gelukt.

Bill Gates een twintigtal jaren later: “in elk huis een Personal Computer”. We weten inmiddels allemaal dat Gates eigenlijk een iets te kleine BHAG voor zichzelf had geformuleerd. Maar begin 80’er jaren verklaarden we hem voor gek…

“We crush Adidas” (Nike, bij oprichting terwijl Adidas destijds marktleider was)

Wat is jullie BHAG?

Contact

033-2340022 info@growproud.nl


Ontvang als eerste onze blogs en updates in uw mailbox. Afmelden kan op ieder gewenst moment.

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Alfred Klunder
06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@growproud.nl

Lees ook:

Naar een optimale projectaanpak bij Stanstechniek

Naar een optimale projectaanpak bij Stanstechniek

Zorgen dat het klopt. Vanuit een totaalaanpak, van strategie en executie tot en met solide borging, aan de slag om groeibarrières te doorbreken en bedrijven echt te laten groeien. Dat is wat we als GrowProud bij klanten doen. Zo ook bij Stanstechniek in Gaanderen waar...

Beweging creëren, van denken naar doen

Beweging creëren, van denken naar doen

Beweging creëren, dat is wat we als GrowProud bij klanten doen. Zo is ook onze specialist in organisatie en ontwikkeling, Joost Hakvoort bij Welgro, bouwer van bulkwagens, aan de slag gegaan. Om als sparringpartner en aanjager te helpen bouwen aan een proactieve,...

Verkopen begint voordat de verkoop begint

Verkopen begint voordat de verkoop begint

In de maakindustrie zetten de meeste bedrijven nog altijd alles op persoonlijke contact met klanten en prospects. Dat zal ook belangrijk blijven. Maar de wereld is wel sterk veranderd. De pandemie maakte face tot face salesgesprekken onmogelijk, waardoor het internet...

Verbinden en samenwerken loont

Verbinden en samenwerken loont

Verbinden en samenwerken loont Nederland heeft wereldwijd een toonaangevende maakindustrie. De innovaties vinden veelal plaats bij de kleinere en middelgrote maakbedrijven. Daar zijn wij trots op. Sterker nog, we helpen dat graag mede mogelijk te maken. Nou is...

GrowProud groeit door in ‘22

GrowProud groeit door in ‘22

Als Big Hairy Audacious Goal, de bekende BHAG, hadden wij voor GrowProud een positie als autoriteit voor groei van de maakindustrie in Nederland voor ogen. Dat is behoorlijk ‘audacious’, zeker voor de nuchtere ondernemers die we zijn. Om hieraan te werken hebben wij...

Business Development Connec2

Business Development Connec2

Business Development naar een hoger plan voor Connec2 Eén van de meest onderschatte middelen voor groei is een sterk business plan. Zo heeft Connec2 een ongekend innovatieve technologie in handen waarmee zij de wereld kunnen veroveren. De ambities liegen er niet om,...