ECONOMISCHE GROEI

ECONOMISCHE GROEI

De Nederlandse economische groei is opnieuw boven verwachting. Voor 2017 is een groei van 2,5% voorzien. De BBP-stijging in 2018 wordt voorspeld op 2%. Ondanks de bevolkingsgroei van 148 duizend daalt het aantal WW uitkeringen in twee jaar met 100 duizend naar 311 duizend eind 2018. De zogenaamde faillissementsgraad (aantal faillissementen per duizend bedrijven) is momenteel 2,8 en ligt daarmee ruim beneden het niveau van voor de crisis van 4.

 

ONZEKERE FACTOREN

Er zijn echter ook onzekere factoren, waaronder de BREXIT: de verwachting is dat de invloed op het Nederlandse bedrijfsleven relatief groot is. De kans op vraaguitval vanuit het Verenigd Koninkrijk is relatief groot. Voor bedrijven met relatief hoge exposure naar het Verenigd Koningrijk nemen de financiële risico’s toe.

Het beleidscomité van de Europese Centrale Bank vergadert over het opkoopprogramma van obligaties (QE). Analisten gaan er van uit dat het opkoopprogramma zal worden afgebouwd vanaf januari. De kortetermijnrente zal als gevolg weer stijgen. Voor bedrijven met een zwakke financiële positie kan herfinanciering daardoor duurder uitpakken.

De publieke opinie keert zich tegen handelsverdragen en er is meer protectionisme. Dit maakt dat ‘vrijhandel’ lastiger is dan in decennia het geval was.

STILZITTEN IS GEEN OPTIE

De economische groei kent ook een te beïnvloeden risico, namelijk druk zijn met het heden en niet met de toekomst. Juist in goede tijden is het belangrijk om bezig te zijn met de toekomst. Bedrijven hebben nu de mogelijkheid om de concurrentiepositie verder te verbeteren, o.a. door  digitalisering, robotisering en vernieuwde businessmodellen. Nu inzetten op innovaties en technologische ontwikkelingen betekent dat de producten en diensten klaar zijn als de concurrentie weer heviger wordt. Nu zijn er mogelijkheden om nee te zeggen, om keuzes te maken ten aanzien van te voeren producten en marktsegmenten. Keuzes die wellicht tijdens de crisis niet mogelijk waren.

Nokia dacht dat ze alles al goed deed en toch ging het mis. Iets wat bijna niemand voor mogelijk hield gebeurde: Nokia verloor de enorme marktpositie door niet te innoveren!

GrowProud ondersteunt bedrijven bij het opzetten van nieuwe of vernieuwde businessmodellen en bij het maken van keuzes. Als tijdelijke entrepreneur zorgt GrowProud voor de kennis en capaciteit om naast de dagelijkse business bezig te zijn met de toekomst.

Bronnen: CBSABN AMRO Economisch BureauFDAtradiusevofenedexUWV

Meer weten over de mogelijkheden?

Contact

033-2340022
info@growproud.nl


Ontvang als eerste onze blogs en updates in uw mailbox. Afmelden kan op ieder gewenst moment.

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Alfred Klunder
06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@growproud.nl

Lees ook:

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Een mooi maakbedrijf dat de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie als haar doelgroep heeft kende groeiproblemen. GrowProud is toen betrokken geraakt als partner om de belemmeringen op te lossen, zodat het bedrijf weer kon gaan groeien. Een totaalaanpak bleek nodig....

Excellente Uitvoering Scan

Excellente Uitvoering Scan

Je kunt een heel goed team hebben, een duidelijke ambitie en voldoende financiële middelen. Maar als je die ambitie niet weet te vertalen in uitvoering, dan laat je als maakbedrijf heel veel liggen. Om organisaties te helpen heeft GrowProud de excellente uitvoering...

Groei Totaal Plan voor de maakindustrie

Groei Totaal Plan voor de maakindustrie

Aan ambities vaak geen gebrek bij de ondernemers die we spreken, maar het lukt vaak niet om ze te realiseren. Hiervoor worden uiteenlopende redenen genoemd, de meest genoemde reden is dat ze niet loskomen uit de waan van de dag. Die ondernemers heeft GrowProud de...

Naar betekenisvol werk in betekenisvolle organisaties

Naar betekenisvol werk in betekenisvolle organisaties

Van ‘lock-down’ naar ‘open-up’ : Gaat dit voor een versnelling zorgen naar meer zelfsturing en betekenisvol werk? Corona heeft er voor gezorgd dat we het afgelopen jaar veel thuis hebben gewerkt. Met een groter beroep op zelfsturing en eigenaarschap. Bij veel...

Cash Flow Verbeter Scan

Cash Flow Verbeter Scan

Bij een relatie van GrowProud uit de maakindustrie hebben we de Cash Flow Verbeter Scan toegepast. Met enige scepsis van onze klant zijn we gestart met een inventarisatie. Vastgesteld werd dat het bedrijf een grillig omzetverloop had door het projectmatige karakter...

Klant aan het woord: Wireless Value

Klant aan het woord: Wireless Value

Bij Wireless Value draait alles om draadloos meten. Wireless Value ontwikkelt, produceert en verkoopt producten waarmee meetwaarden van sensoren draadloos kunnen worden overgestuurd naar plaatsen waar verdere bewerking en bewaking kan plaatsvinden. Voor elk werkgebied...