ECONOMISCHE GROEI

ECONOMISCHE GROEI

De Nederlandse economische groei is opnieuw boven verwachting. Voor 2017 is een groei van 2,5% voorzien. De BBP-stijging in 2018 wordt voorspeld op 2%. Ondanks de bevolkingsgroei van 148 duizend daalt het aantal WW uitkeringen in twee jaar met 100 duizend naar 311 duizend eind 2018. De zogenaamde faillissementsgraad (aantal faillissementen per duizend bedrijven) is momenteel 2,8 en ligt daarmee ruim beneden het niveau van voor de crisis van 4.

 

ONZEKERE FACTOREN

Er zijn echter ook onzekere factoren, waaronder de BREXIT: de verwachting is dat de invloed op het Nederlandse bedrijfsleven relatief groot is. De kans op vraaguitval vanuit het Verenigd Koninkrijk is relatief groot. Voor bedrijven met relatief hoge exposure naar het Verenigd Koningrijk nemen de financiële risico’s toe.

Het beleidscomité van de Europese Centrale Bank vergadert over het opkoopprogramma van obligaties (QE). Analisten gaan er van uit dat het opkoopprogramma zal worden afgebouwd vanaf januari. De kortetermijnrente zal als gevolg weer stijgen. Voor bedrijven met een zwakke financiële positie kan herfinanciering daardoor duurder uitpakken.

De publieke opinie keert zich tegen handelsverdragen en er is meer protectionisme. Dit maakt dat ‘vrijhandel’ lastiger is dan in decennia het geval was.

STILZITTEN IS GEEN OPTIE

De economische groei kent ook een te beïnvloeden risico, namelijk druk zijn met het heden en niet met de toekomst. Juist in goede tijden is het belangrijk om bezig te zijn met de toekomst. Bedrijven hebben nu de mogelijkheid om de concurrentiepositie verder te verbeteren, o.a. door  digitalisering, robotisering en vernieuwde businessmodellen. Nu inzetten op innovaties en technologische ontwikkelingen betekent dat de producten en diensten klaar zijn als de concurrentie weer heviger wordt. Nu zijn er mogelijkheden om nee te zeggen, om keuzes te maken ten aanzien van te voeren producten en marktsegmenten. Keuzes die wellicht tijdens de crisis niet mogelijk waren.

Nokia dacht dat ze alles al goed deed en toch ging het mis. Iets wat bijna niemand voor mogelijk hield gebeurde: Nokia verloor de enorme marktpositie door niet te innoveren!

GrowProud ondersteunt bedrijven bij het opzetten van nieuwe of vernieuwde businessmodellen en bij het maken van keuzes. Als tijdelijke entrepreneur zorgt GrowProud voor de kennis en capaciteit om naast de dagelijkse business bezig te zijn met de toekomst.

Bronnen: CBSABN AMRO Economisch BureauFDAtradiusevofenedexUWV

Meer weten over de mogelijkheden?

Contact

033-2340022 info@growproud.nl


Ontvang als eerste onze blogs en updates in uw mailbox. Afmelden kan op ieder gewenst moment.

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Alfred Klunder
06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@growproud.nl

Lees ook:

Naar een optimale projectaanpak bij Stanstechniek

Naar een optimale projectaanpak bij Stanstechniek

Zorgen dat het klopt. Vanuit een totaalaanpak, van strategie en executie tot en met solide borging, aan de slag om groeibarrières te doorbreken en bedrijven echt te laten groeien. Dat is wat we als GrowProud bij klanten doen. Zo ook bij Stanstechniek in Gaanderen waar...

Beweging creëren, van denken naar doen

Beweging creëren, van denken naar doen

Beweging creëren, dat is wat we als GrowProud bij klanten doen. Zo is ook onze specialist in organisatie en ontwikkeling, Joost Hakvoort bij Welgro, bouwer van bulkwagens, aan de slag gegaan. Om als sparringpartner en aanjager te helpen bouwen aan een proactieve,...

Verkopen begint voordat de verkoop begint

Verkopen begint voordat de verkoop begint

In de maakindustrie zetten de meeste bedrijven nog altijd alles op persoonlijke contact met klanten en prospects. Dat zal ook belangrijk blijven. Maar de wereld is wel sterk veranderd. De pandemie maakte face tot face salesgesprekken onmogelijk, waardoor het internet...

Verbinden en samenwerken loont

Verbinden en samenwerken loont

Verbinden en samenwerken loont Nederland heeft wereldwijd een toonaangevende maakindustrie. De innovaties vinden veelal plaats bij de kleinere en middelgrote maakbedrijven. Daar zijn wij trots op. Sterker nog, we helpen dat graag mede mogelijk te maken. Nou is...

GrowProud groeit door in ‘22

GrowProud groeit door in ‘22

Als Big Hairy Audacious Goal, de bekende BHAG, hadden wij voor GrowProud een positie als autoriteit voor groei van de maakindustrie in Nederland voor ogen. Dat is behoorlijk ‘audacious’, zeker voor de nuchtere ondernemers die we zijn. Om hieraan te werken hebben wij...

Business Development Connec2

Business Development Connec2

Business Development naar een hoger plan voor Connec2 Eén van de meest onderschatte middelen voor groei is een sterk business plan. Zo heeft Connec2 een ongekend innovatieve technologie in handen waarmee zij de wereld kunnen veroveren. De ambities liegen er niet om,...