ECONOMISCHE GROEI

ECONOMISCHE GROEI

De Nederlandse economische groei is opnieuw boven verwachting. Voor 2017 is een groei van 2,5% voorzien. De BBP-stijging in 2018 wordt voorspeld op 2%. Ondanks de bevolkingsgroei van 148 duizend daalt het aantal WW uitkeringen in twee jaar met 100 duizend naar 311 duizend eind 2018. De zogenaamde faillissementsgraad (aantal faillissementen per duizend bedrijven) is momenteel 2,8 en ligt daarmee ruim beneden het niveau van voor de crisis van 4.

 

ONZEKERE FACTOREN

Er zijn echter ook onzekere factoren, waaronder de BREXIT: de verwachting is dat de invloed op het Nederlandse bedrijfsleven relatief groot is. De kans op vraaguitval vanuit het Verenigd Koninkrijk is relatief groot. Voor bedrijven met relatief hoge exposure naar het Verenigd Koningrijk nemen de financiële risico’s toe.

Het beleidscomité van de Europese Centrale Bank vergadert over het opkoopprogramma van obligaties (QE). Analisten gaan er van uit dat het opkoopprogramma zal worden afgebouwd vanaf januari. De kortetermijnrente zal als gevolg weer stijgen. Voor bedrijven met een zwakke financiële positie kan herfinanciering daardoor duurder uitpakken.

De publieke opinie keert zich tegen handelsverdragen en er is meer protectionisme. Dit maakt dat ‘vrijhandel’ lastiger is dan in decennia het geval was.

STILZITTEN IS GEEN OPTIE

De economische groei kent ook een te beïnvloeden risico, namelijk druk zijn met het heden en niet met de toekomst. Juist in goede tijden is het belangrijk om bezig te zijn met de toekomst. Bedrijven hebben nu de mogelijkheid om de concurrentiepositie verder te verbeteren, o.a. door  digitalisering, robotisering en vernieuwde businessmodellen. Nu inzetten op innovaties en technologische ontwikkelingen betekent dat de producten en diensten klaar zijn als de concurrentie weer heviger wordt. Nu zijn er mogelijkheden om nee te zeggen, om keuzes te maken ten aanzien van te voeren producten en marktsegmenten. Keuzes die wellicht tijdens de crisis niet mogelijk waren.

Nokia dacht dat ze alles al goed deed en toch ging het mis. Iets wat bijna niemand voor mogelijk hield gebeurde: Nokia verloor de enorme marktpositie door niet te innoveren!

GrowProud ondersteunt bedrijven bij het opzetten van nieuwe of vernieuwde businessmodellen en bij het maken van keuzes. Als tijdelijke entrepreneur zorgt GrowProud voor de kennis en capaciteit om naast de dagelijkse business bezig te zijn met de toekomst.

Bronnen: CBSABN AMRO Economisch BureauFDAtradiusevofenedexUWV

Meer weten over de mogelijkheden?

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Alfred Klunder
06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@growproud.nl

Lees ook:

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud en Meilink vertelden  op TV over de samenwerking Alfred Klunder vertelt wat GrowProud voor een bedrijf is, wat het belang is van Marketing en wat ze voor de maakindustrie betekenen. Peter Rikken vertelt de kijkers wat de samenwerking met GrowProud heeft...

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

Hoe het beste om te gaan met marketing en sales in deze tijd van crisis? Van onze klanten krijgen we de vraag, hoe ze het beste om kunnen gaan met marketing en sales in deze tijd.Download de gratis whitepaper over geïntegreerde markting en sales aanpak hier.  We geven...

Agent en marketing voor u laten werken

Agent en marketing voor u laten werken

Uw bedrijf exporteert. Op dit moment ondervindt u grote hinder van de reisbeperkingen die internationaal gelden. In dit artikel leest u wat te doen, juist nu!Een moeizame relatie met uw handelsagenten Een handelsagent vinden en aanstellen is een eerste horde die moet...

Imke te Selle partner van GrowProud

Imke te Selle partner van GrowProud

Graag stellen we Imke te Selle voor. Sinds 1 maart is Imke als partner marketing & communicatie aangesloten bij GrowProud. Samen met Imke kunnen we bedrijven in en rondom de maakindustrie met groeiambities nog beter ondersteunen in het marketing- &...

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Als GrowProud hebben we getwijfeld of we in deze zware tijd wel berichten moeten plaatsen.Wie zit daar nu op te wachten, in een tijd van crisis die iedereen raakt en waarbij het land bijna tot stilstand komt.Wie zit daar nu op te wachten nu de ziekenhuizen vol liggen...

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Per 1 januari heeft Joost Hakvoort zich als partner aangesloten bij GrowProud. Samen met Joost kunnen we bedrijven in -en rondom de maakindustrie op het gebied van mens en organisatie nog beter ondersteunen bij het realiseren van hun ambities.   Joost Hakvoort...