INVLOED SALARISNIVEAUS OP EXPORTKEUZES

Arbeidskosten zijn in veel gevallen van belang om tot de juiste keuzes te komen wat de meest interessante exportlanden zijn. Ik leg graag uit waarom.

Er zijn forse verschillen tussen arbeidskosten in Europa, maar ook daarbuiten. De arbeidskosten voor iemand in Noorwegen, Denemarken, Zweden en Belgie bijvoorbeeld zijn hoger dan in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

De arbeidskosten in Spanje, Verenigd Koninkrijk en Italië zijn juist weer lager en nog lager zijn ze bijvoorbeeld in Roemenië en Bulgarije.

 

Waarom zijn deze verschillen van belang voor de export van bedrijven in de maakindustrie.

In het geval de te exporteren oplossing voor een aanzienlijk deel uit arbeidsuren bestaat, dan hebben lokaal producerende concurrenten in lagelonenlanden een voordeel. In hoge lonenlanden is dat natuurlijk andersom.

Produceren in een lagerlonenland kan ook een strategische keuze zijn om uw kostprijs te verlagen of om bijvoorbeeld in te spelen op personeelsschaarste op de Nederlandse markt. Een geheel andere reden kan zijn om een flexibele schil te creëren (denk bijvoorbeeld aan het laten produceren van onderdelen in Polen of Tsjechië).

In het geval de oplossing een arbeidsbesparing lever voor uw klant dan zal het makkelijker zijn om naar hogere lonenlanden te exporteren dan naar de lagere lonenlanden, omdat de verwachte arbeidsbesparing hoger is.

De arbeidskosten zijn daarom in bijna alle gevallen een belangrijke Marketdriver die GrowProud meeneemt om tot een goed advies te komen.

De arbeidskosten zijn echter nooit de enige marketdriver die de keuze bepalen!

Staat u voor belangrijke exportkeuzes of wilt u ondersteund worden, neem vrijblijvend contact op. CONTACT

Exportgroei op 12 december a.s. INFORMATIE WORKSHOP EXPORTGROEI

Ik ga graag met u in gesprek!

 

Eric Oving

06 – 38 89 44 83

eric.oving@beta.growproud.nl

Lees ook:

OEI, IK GROEI..

OEI, IK GROEI..

Je staat aan het roer staan van een prachtig bedrijf en je hebt altijd resultaten geboekt waarop je met trots terugkijkt. En dan krijg je onverwacht te maken met tegenwind ! Door geopolitieke ontwikkelingen vallen afzetlanden volledig weg of is de toelevering uit...

Beweging creëren, van denken naar doen

Beweging creëren, van denken naar doen

Beweging creëren, dat is wat we als GrowProud bij klanten doen. Zo is ook onze specialist in organisatie en ontwikkeling, Joost Hakvoort bij Welgro, bouwer van…

Verkopen begint voordat de verkoop begint

Verkopen begint voordat de verkoop begint

In de maakindustrie zetten de meeste bedrijven nog altijd alles op persoonlijke contact met klanten en prospects. Dat zal ook belangrijk blijven. Maar de wereld is wel sterk veranderd. De pandemie maakte face tot face salesgesprekken onmogelijk, waardoor het internet...

Verbinden en samenwerken loont

Verbinden en samenwerken loont

Verbinden en samenwerken loont Nederland heeft wereldwijd een toonaangevende maakindustrie. De innovaties vinden veelal plaats bij de kleinere en middelgrote maakbedrijven. Daar zijn wij trots op. Sterker nog, we helpen dat graag mede mogelijk te maken. Nou is...

Business Development Connec2

Business Development Connec2

Business Development naar een hoger plan voor Connec2 Eén van de meest onderschatte middelen voor groei is een sterk business plan. Zo heeft Connec2 een ongekend innovatieve technologie in handen waarmee zij de wereld kunnen veroveren. De ambities liegen er niet om,...