
Het CBS heeft eerder deze week bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de voedingsmiddelenindustrie, was in 2018 bijna 16 miljard euro. Dat is bijna 4 miljard euro meer dan in 2015.
De belangrijkste exportbestemmingen
Exporteurs geven aan dat 69% van hun exportomzet in de interne markt (EU) wordt gerealiseerd. Duitsland is al jaren het nummer 1 exportland voor Nederlandse bedrijven. België neemt steevast de tweede plek in als handelspartner binnen de EU. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zien we ook jaarlijks hoog scoren als exportland. Buiten de EU scoort Zwitserland het hoogst. Noorwegen, de Verenigde Staten, Rusland, China en Turkije vormen al jaren de rest van de top 6 landen buiten de EU waar handel mee wordt gedreven.
Afbeelding: Evofenedex en Atradius Nederland doen jaarlijks onderzoek en presenteren dat in de Trends in Export. Volgens Trends in Export 2019 zijn de verwachtingen dat dit de meest favoriete EU-landen zijn:

De meest favoriete exportbestemmingen buiten de EU:

Bedreigingen
Belangrijke bedreigingen worden gevormd door handelsoorlogen en geopolitieke onrust, nieuwe concurrentie en de Brexit.
Wat zijn uw meest favoriete exportbestemmingen?
Staat u voor belangrijke exportkeuzes of wilt u ondersteund worden, neem vrijblijvend contact op. CONTACT
De volgende workshop Exportgroei is op 12 december a.s. INFORMATIE WORKSHOP EXPORTGROEI

Actief in de maakindustrie en u wilt het exportvolume verder laten groeien?
We gaan graag in gesprek!
Eric Oving
06 – 38 89 44 83
eric.oving@growproud.nl
Lees ook:
Verkopen begint voordat de verkoop begint
In de maakindustrie zetten de meeste bedrijven nog altijd alles op persoonlijke contact met klanten en prospects. Dat zal ook belangrijk blijven. Maar de wereld is wel sterk veranderd. De pandemie maakte face tot face salesgesprekken onmogelijk, waardoor het internet...
Verbinden en samenwerken loont
Verbinden en samenwerken loont Nederland heeft wereldwijd een toonaangevende maakindustrie. De innovaties vinden veelal plaats bij de kleinere en middelgrote maakbedrijven. Daar zijn wij trots op. Sterker nog, we helpen dat graag mede mogelijk te maken. Nou is...
GrowProud groeit door in ‘22
Als Big Hairy Audacious Goal, de bekende BHAG, hadden wij voor GrowProud een positie als autoriteit voor groei van de maakindustrie in Nederland voor ogen. Dat is behoorlijk ‘audacious’, zeker voor de nuchtere ondernemers die we zijn. Om hieraan te werken hebben wij...
Business Development Connec2
Business Development naar een hoger plan voor Connec2 Eén van de meest onderschatte middelen voor groei is een sterk business plan. Zo heeft Connec2 een ongekend innovatieve technologie in handen waarmee zij de wereld kunnen veroveren. De ambities liegen er niet om,...
Durf kleur te bekennen en je krijgt de mensen die bij je passen
Wil jij mensen aantrekken die passen bij wie jullie zijn? Wil jij mensen met de juiste kennis en vaardigheden om het verschil te kunnen maken naar jullie klanten? Durf dan kleur te bekennen. Bij gelijke vacatures, maakt het bedrijf het verschil. Tijd om in de spiegel...
Integrale aanpak Gietart | Kaltenbach
Integrale aanpak zet GIETART | KALTENBACH op voorsprong In slechts een jaar tijd wist machinebouwer GIETART in Hengelo een complete ommekeer te bewerkstelligen die maakte dat het dochterbedrijf van KALTENBACH, wereldwijd technologieleider in...