Integrale aanpak Gietart | Kaltenbach

Integrale aanpak zet GIETART | KALTENBACH op voorsprong

In slechts een jaar tijd wist machinebouwer GIETART in Hengelo een complete ommekeer te bewerkstelligen die maakte dat het dochterbedrijf van KALTENBACH, wereldwijd technologieleider in staalverwerkingsapparatuur, een sterke nieuwe productlijn introduceerde en de aanzet gaf tot een vernieuwde presentatie naar de markt van het internationale concern. GrowProud leverde advies en projectleiding bij dit intensieve, zeer succesvolle traject. Van strategische richting tot ontwikkeling van een compleet pakket marketingmiddelen ter ondersteuning van proactieve sales.

GIETART | KALTENBACH

Binnen het uitgebreide porfolio van KALTENBACH voor de staalindustrie levert GIETART straalmachines, zogeheten shotblasters en painting oplossingen, voor het intensief reinigen van staal en voor het verven (conserveren) van staal. GIETART heeft al een lange historie in de productie van shotblast&painting-apparatuur, maar sinds 2009 is het Hengelose bedrijf een verkoop- productie-vestiging en competence center van het Duitse moederbedrijf KALTENBACH. Bij het aantreden van de nieuwe CEO, Stephan Toxopeüs, in 2020 was het de missie om met alle aanwezige expertise het bedrijf toekomstbestendig te maken en outsourcing van de activiteiten te voorkomen.

Van Denken naar Doen

GrowProud werd vanaf het eerste uur betrokken bij de hoge ambitie, die de toon zette voor een stevige uitdaging. Alfred Klunder: “Ergens in 2020 benaderde Stephan mij met de boodschap: ‘Ik wil GIETART laten groeien en zorgen dat de productie voor Nederland behouden blijft. Meer dan dat, ik wil de productie hier uitbreiden. Wil je komen helpen?’

Dat was zo midden in de roos van wat GrowProud nastreeft, dat we er vanaf dag één vol voor gegaan zijn. Samen met het kernteam van GIETART en industrieel ontwerpbureau IDpartners hebben we eerst een centrale visie ontwikkeld. Die kwam kortgezegd neer op de ontwikkeling van een nieuwe productlijn met een sterk verbeterde  Total Cost of Ownership  en inzet van verhoogde duurzaamheid. En dat gecombineerd met middelen om de verkopers beter in staat te stellen toegevoegde waarde te verkopen. Vervolgens zijn wij ieder vanuit ons eigen gebied in de uitvoering gedoken. Het was echt een roller coaster, maar als je ziet wat we bereikt hebben, kan je alleen maar trots en enthousiast zijn!”

Nieuwe serie GIETART ECO Blasters

De inzet op een nieuwe productlijn met hogere toegevoegde waarde heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen. De belangstelling uit de markt is groot en de eerste GIETART ECO Blaster werd al voor de officiële introductie verkocht. 

Maar liefst vier modellen bieden hoge output op milieuvriendelijker wijze, zoals gereduceerde verspilling van straalmiddel, lager energieverbruik en fors teruggebracht geluidsniveau. Dit alles in een strak design met, voor de industriële sector, ongekend veel oog voor uitstraling. Alfred: “Het moederbedrijf KALTENBACH werd zo enthousiast dat zij besloot alle GIETART en KALTENBACH machines een redesign te geven en de complete website te vervangen in lijn met de nieuwe uitstraling”

Nieuwe boost in verkoop en marketing

Vanuit GrowProud pakte Alfred de projectleiding op voor het ontwikkelen en uitrollen van een compleet palet verkoopondersteunende middelen, inclusief de website, nieuwe brochures en presentatiemateriaal. Cruciaal is de introductie van een digitaal platform waarin het portfolio en alle content van GIETART, KALTENBACH en de producten centraal beheerd wordt en automatisch beschikbaar komt voor de internationale salesorganisaties. “Toen vorige maand alle resultaten gepresenteerd werden aan het wereldwijde salesteam zag je iedereen gewoon steeds enthousiaster worden. De fantastische productlijn is er, de tools zijn beschikbaar en sales is proactief op pad om dit succesverhaal in de markt te zetten. Gezien de groeiende order-intake lijkt dat goed te lukken!”, aldus Alfred Klunder.

Samen met GrowProud is een plan van aanpak ontwikkeld om KALTENBACH | GIETART als innovator in de markt te zetten.

Stephan Toxopeüs

CEO KALTENBACH Hengelo, bedrijf

Meer weten over onze integrale aanpak?

Bel gerust of stuur een bericht.

Alfred Klunder
033-234 00 22 / 06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@growproud.nl

Contact

033-2340022
info@growproud.nl


Ontvang als eerste onze blogs en updates in uw mailbox. Afmelden kan op ieder gewenst moment.

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Eric Oving
06 – 38 89 44 83
eric.oving@growproud.nl

Lees ook:

Beweging creëren, van denken naar doen

Beweging creëren, dat is wat we als GrowProud bij klanten doen. Zo is ook onze specialist in organisatie en ontwikkeling, Joost Hakvoort bij Welgro, bouwer van bulkwagens, aan de slag gegaan. Om als sparringpartner en aanjager te helpen bouwen aan een proactieve,...

Verkopen begint voordat de verkoop begint

Verkopen begint voordat de verkoop begint

In de maakindustrie zetten de meeste bedrijven nog altijd alles op persoonlijke contact met klanten en prospects. Dat zal ook belangrijk blijven. Maar de wereld is wel sterk veranderd. De pandemie maakte face tot face salesgesprekken onmogelijk, waardoor het internet...

GrowProud groeit door in ‘22

GrowProud groeit door in ‘22

Als Big Hairy Audacious Goal, de bekende BHAG, hadden wij voor GrowProud een positie als autoriteit voor groei van de maakindustrie in Nederland voor ogen. Dat is behoorlijk ‘audacious’, zeker voor de nuchtere ondernemers die we zijn. Om hieraan te werken hebben wij...

Business Development Connec2

Business Development Connec2

Business Development naar een hoger plan voor Connec2 Eén van de meest onderschatte middelen voor groei is een sterk business plan. Zo heeft Connec2 een ongekend innovatieve technologie in handen waarmee zij de wereld kunnen veroveren. De ambities liegen er niet om,...

Durf kleur te bekennen en je krijgt de mensen die bij je passen

Durf kleur te bekennen en je krijgt de mensen die bij je passen

Wil jij mensen aantrekken die passen bij wie jullie zijn? Wil jij mensen met de juiste kennis en vaardigheden om het verschil te kunnen maken naar jullie klanten? Durf dan kleur te bekennen. Bij gelijke vacatures, maakt het bedrijf het verschil. Tijd om in de spiegel...

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Een mooi maakbedrijf dat de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie als haar doelgroep heeft kende groeiproblemen. GrowProud is toen betrokken geraakt als partner om de belemmeringen op te lossen, zodat het bedrijf weer kon gaan groeien. Een totaalaanpak bleek nodig....