Durf kleur te bekennen en je krijgt de mensen die bij je passen
employer branding

Wil jij mensen aantrekken die passen bij wie jullie zijn? Wil jij mensen met de juiste kennis en vaardigheden om het verschil te kunnen maken naar jullie klanten? Durf dan kleur te bekennen. Bij gelijke vacatures, maakt het bedrijf het verschil. Tijd om in de spiegel te kijken.

De kracht van een sterk werkgeversmerk

Waar ga en sta je voor als organisatie? Hoe communiceer je dit naar vakmensen in de regio met een passend profiel? Door werk te gaan maken van employer branding.  Eigenlijk ben je als bedrijf aan het solliciteren bij  steeds schaarsere professionals in de markt.

Je wil als organisatie op jouw eigen, authentieke manier de aandacht trekken van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van die mensen die bij jullie passen.

Dat is een hele mond vol. Laten we er stap voor stap doorheen lopen om het belang van het bouwen aan een sterk werkgeversmerk beter te begrijpen. Wat zien we in de praktijk?

Herkenbaarheid wordt belangrijker

Herkenbaarheid wordt steeds belangrijker in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Als het aanbod van goede vakmensen krapper wordt en de vraag blijft gelijk of neemt zelfs toe, dan ontstaat schaarste. Een logisch economisch beginsel dat vraagt om handelen. Je wil niet achteraan in de rij staan bij het verdelen van het aanbod. Je wil die mensen aantrekken en behouden die jij nodig hebt om jouw klanten te kunnen bedienen en blijven bedienen. Iedere dag weer.

Imago is alles

Hoe jouw organisatie bekend staat, maakt wie je aantrekt. Denk goed na over het beeld dat je wilt neerzetten en zorg dat dat beeld ook klopt. In de reis die jouw mensen met jouw organisatie maken moet het kloppen. Dat wat je naar buiten brengt is een weerspiegeling van wat zich binnen jullie organisatie afspeelt, van wie jullie zijn.

DNA als basis

De cultuur, de heersende mores, het DNA, hoe jullie zijn groot geworden. Dat is wat aan de basis staat van jullie werkgeversmerk. We noemen dat ook wel de kernwaarden van je organisatie. Die impliciete overtuigingen expliciet maken en daarnaar handelen is waar het om gaat. De markt is krap en potentiële medewerkers kiezen voor een club waar ze graag bij willen horen. Dus laat weten waar jullie voor staan. Keuzes maken en kleur bekennen.

employerbranding Schroder
employerbranding Keizers

Eigen mensen in de hoofdrol

Waarom is jouw bedrijf een gaaf bedrijf om voor te werken en wat houdt dat werk dan allemaal in? Hoe zit een werkdag eruit? Jullie eigen mensen weten dat het beste. Dat is waar het om gaat. Echte mensen die echte verhalen vertellen waar anderen zich in kunnen herkennen. Dat is wat het sterk maakt. En dat hoeft dus helemaal niet perfect te zijn. Een accent, even niet uit je woorden komen, een onzekere glimlach, het mag allemaal.

De kern van de zaak

Zorg voor een consistent en herkenbaar beeld van wie jullie zijn en sluit aan bij de behoeften en wensen van jullie doelgroep. Dat is de kern van de zaak. Als je dit goed formuleert, kun je rekenen op een gemotiveerde en betrokken medewerkers die bij je passen. Medewerkers die  voldoening en betekenis uit hun werk halen. Het hoeft niet meteen een enorm traject te zijn. Afhankelijk van budget en tijd kun je zelf bepalen hoe groot je het wilt maken. Als je maar kleur durf te bekennen. Dan kom je al een heel eind.

 

Ook bouwen aan een sterk werkgeversmerk?

Bel gerust of stuur een bericht.

Joost Hakvoort 06 – 43658172 of mail joost.hakvoort@beta.growproud.nl

employerbranding Schroder