Verkopen begint voordat de verkoop begint

In de maakindustrie zetten de meeste bedrijven nog altijd alles op persoonlijke contact met klanten en prospects. Dat zal ook belangrijk blijven. Maar de wereld is wel sterk veranderd. De pandemie maakte face tot face salesgesprekken onmogelijk, waardoor het internet een nog veel belangrijker middel werd dan het al was. Wie daar nog alles moet opbouwen heeft wel een beetje de boot gemist. Want verkopen begint met geloofwaardigheid en vertrouwen. Dat kan nu veel effectiever opgebouwd worden aan het begin van de zoektocht, op het internet!

Effectief bouwen aan vertrouwen

Een prospect gaat pas kopen als hij of zij je bedrijf vertrouwt en wat je te bieden hebt relevant en geloofwaardig vindt. We weten het allemaal wel, maar onderzoek laat ook zien dat er na gemiddeld 7 tot 9 contactmomenten voldoende vertrouwen ontstaat zodat er een relatie ontstaat tussen de prospect en je bedrijf. Best duur en omslachtig als dit allemaal fysiek moet gebeuren. Waarom zou je je website, social media en e-mail niet inzetten om een deze cruciale netwerkfunctie over te nemen?

Wees de oplossing die de klant zoekt

De technologische ontwikkelingen gaan hard en een koper doet zijn huiswerk steeds meer online. Zo oriënteert hij zichzelf op het oplossen van een probleem waar zijn bedrijf mee te kampen heeft. Online is er veel informatie beschikbaar. Hierdoor kan de koper makkelijker keuzes maken over welke mogelijke oplossingen hij wil overwegen.
Pas als een echte beslissing genomen moet worden, zal hij zelf contact zoeken met het bedrijf om zijn vragen beantwoord te krijgen. Als de prospect bij sales aan tafel komt heeft hij al lang de website bezocht, blogs gelezen en verschillende oplossingen overwogen. Hij is dus goed geïnformeerd over je aanbod en dat van concurrenten. Dan is het aan Sales om de deal rond te maken.

Hoe zorg je voor de juiste klik?

Hoe kun je deze eerste contacten online ontwikkelen? De inzet van je website, social media en online campagnes staat hierbij centraal. Vooral LinkedIn is een krachtige tool in dit proces. Door regelmatig zinvolle informatie te publiceren over een vitaal probleem van je doelgroep, zet je jezelf neer als behulpzame expert. Als je er dan ook nog eens voor zorgt dat je website goed scoort in de zoekresultaten is de kans groot dat daar warme leads uit voortkomen, zonder cold calling en dure canvas drives. Je zakelijk netwerk uitbreiden én onderhouden is van levensbelang voor elk MKB-bedrijf. Bij GrowProud hebben wij concrete voorbeelden hoe wij dat voor mooie maakbedrijven hebben gedaan.

Ook online contact maken met potentiële klanten?

Bel gerust of stuur een bericht.

Inge de Munnik 06 – 44440065 of mail inge.demunnik@beta.growproud.nl

employerbranding Schroder