MAAKINDUSTRIE: DE BELANGRIJKSTE MOTOR VAN EXPORT VOOR NEDERLAND

Het CBS heeft eerder deze week bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de voedingsmiddelenindustrie, was in 2018 bijna 16 miljard euro. Dat is bijna 4 miljard euro meer dan in 2015.

De belangrijkste exportbestemmingen

Exporteurs geven aan dat 69% van hun exportomzet in de interne markt (EU) wordt gerealiseerd. Duitsland is al jaren het nummer 1 exportland voor Nederlandse bedrijven. België neemt steevast de tweede plek in als handelspartner binnen de EU. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zien we ook jaarlijks hoog scoren als exportland. Buiten de EU scoort Zwitserland het hoogst. Noorwegen, de Verenigde Staten, Rusland, China en Turkije vormen al jaren de rest van de top 6 landen buiten de EU waar handel mee wordt gedreven.

Afbeelding: Evofenedex en Atradius Nederland doen jaarlijks onderzoek en presenteren dat in de Trends in Export. Volgens Trends in Export 2019 zijn de verwachtingen dat dit de meest favoriete EU-landen zijn:

De meest favoriete exportbestemmingen buiten de EU:

Bedreigingen

Belangrijke bedreigingen worden gevormd door handelsoorlogen en geopolitieke onrust, nieuwe concurrentie en de Brexit.

Wat zijn uw meest favoriete exportbestemmingen?

Staat u voor belangrijke exportkeuzes of wilt u ondersteund worden, neem vrijblijvend contact op. CONTACT

De volgende workshop Exportgroei is op 12 december a.s. INFORMATIE WORKSHOP EXPORTGROEI

Actief in de maakindustrie en u wilt het exportvolume verder laten groeien?
We gaan graag in gesprek!

 

Eric Oving

06 – 38 89 44 83
eric.oving@beta.growproud.nl

Lees ook:

Durf kleur te bekennen en je krijgt de mensen die bij je passen

Durf kleur te bekennen en je krijgt de mensen die bij je passen

Wil jij mensen aantrekken die passen bij wie jullie zijn? Wil jij mensen met de juiste kennis en vaardigheden om het verschil te kunnen maken naar jullie klanten? Durf dan kleur te bekennen. Bij gelijke vacatures, maakt het bedrijf het verschil. Tijd om in de spiegel...

Integrale aanpak Gietart | Kaltenbach

Integrale aanpak Gietart | Kaltenbach

Integrale aanpak zet GIETART | KALTENBACH op voorsprong In slechts een jaar tijd wist machinebouwer GIETART in Hengelo een complete ommekeer te bewerkstelligen die…

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Intensieve begeleiding bij groeiproblemen

Een mooi maakbedrijf dat de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie als haar doelgroep heeft kende groeiproblemen. GrowProud is toen betrokken geraakt als partner om de belemmeringen op te lossen, zodat het bedrijf weer kon gaan groeien. Een totaalaanpak bleek nodig....

Excellente Uitvoering Scan

Excellente Uitvoering Scan

Je kunt een heel goed team hebben, een duidelijke ambitie en voldoende financiële middelen. Maar als je die ambitie niet weet te vertalen in uitvoering, dan laat je als maakbedrijf heel veel liggen. Om organisaties te helpen heeft GrowProud de excellente uitvoering...

Groei Totaal Plan voor de maakindustrie

Groei Totaal Plan voor de maakindustrie

Aan ambities vaak geen gebrek bij de ondernemers die we spreken, maar het lukt vaak niet om ze te realiseren. Hiervoor worden uiteenlopende redenen genoemd, de meest genoemde reden is dat ze niet loskomen uit de waan van de dag. Die ondernemers heeft GrowProud de...

Naar betekenisvol werk in betekenisvolle organisaties

Naar betekenisvol werk in betekenisvolle organisaties

Van ‘lock-down’ naar ‘open-up’ : Gaat dit voor een versnelling zorgen naar meer zelfsturing en betekenisvol werk? Corona heeft er voor gezorgd dat we het afgelopen jaar veel thuis hebben gewerkt. Met een groter beroep op zelfsturing en eigenaarschap. Bij veel...