GrowProud vijf jaar!

GrowProud bestaat op 1 maart op de kop af vijf jaar! Ambitieuze maakbedrijven helpen aan groei, maar dan anders: met de voeten in de klei, de blik op de stip aan de horizon en echte kennis van zaken, dat was het idee. Oprichters Alfred Klunder en Joost Hakvoort kijken terug op het ontstaan en de groeistuipen. Want wat met een paar man begon, is uitgegroeid tot een breed ontwikkelde club experts, creatieven en projectleiders. En dat concept trekt zowel professionals als klanten aan.

Holistische visie

Alfred en Joost zijn beiden gepokt en gemazeld in een eigen discipline. Precies die specialistische ervaring, opgedaan bij vooraanstaande maakbedrijven, bracht beiden tot het inzicht dat een complete aanpak nodig was. Zo ligt de basis van Alfred als HTS-er in de techniek, terwijl Joost sterk vanuit de organisatie- en menskant ontwikkeld is, zowel in academische opleiding als in jarenlange werkervaring bij onder andere het Stork-concern. Toen hun wegen elkaar kruisten, zagen zij direct de kans op het verwezenlijken van iets nieuws: een totaalaanpak om de maakindustrie die hen aan het hart gebakken zit, maar ook de bijbehorende werkgelegenheid, te behouden in Nederland.

Alfred Klunder

Joost Hakvoort

Van techniek naar mens

Alfred vertelt: “Ik had een vader die sterk geboeid was door techniek en ik zat ook vaak met veel liefde aan de keukentafel te discussiëren over die techniek. Mijn gevoel was altijd, ik ga de techniek in. Het hele vak van wat Joost doet, had ik toen helemaal nog geen weet van. Het idee van een holistische benadering, daar ben ik mee in aanraking gekomen tijdens mijn eerste baan na de HTS. In de jaren erna en bij werkgevers die volgden, werd mij steeds duidelijker dat techniek belangrijk is, maar dat groei en succes voor 80% door de mensen bepaald wordt. Als je elkaar in die positieve flow weet te vinden, van én de juiste richting én de juiste focus, de juiste skills en capaciteiten, dan zie je dat je zo mega hard kan gaan! ” Groei heeft Alfred altijd geboeid, waarbij groei wat hem betreft een graadmeter voor succes is. In diverse aandeelhouders- en directierollen heeft Alfred ervaring opgedaan hoe je groei met de juiste focus kan bereiken.

“Techniek is belangrijk, maar groei en succes wordt voor 80% door de mensen bepaald.”

Gemeenschappelijkheid

Iets doen met mensen was voor Joost de aanzet voor een loopbaan in HR en organisatieontwikkeling. Joost: “Wat ik wellicht van huis uit heb meegekregen is het gevoel voor gemeenschap. Mijn vader liet als Hoofd Welzijn scholen bouwen, sporthallen en zwembaden. Dingen doen voor de gemeenschap, dat vond en vindt hij helemaal geweldig. Voor mij was duidelijk dat ik iets met mensen moest doen. Dus koos ik voor personeelswerk, waarbij ik in het derde jaar van de opleiding bij Stork terechtkwam. Dat was fantastisch! Daar is mijn passie voor organisatieontwikkeling ontstaan. Later heb ik bij een Amerikaans bedrijf gewerkt en veel internationale ervaring opgedaan. Het strakke keurslijf voelde uiteindelijk zo beklemmend dat ik besloot om voor mijzelf te beginnen. Wat voor mij duidelijk was, is dat HR en organisatieontwikkeling alleen niet genoeg zijn om een bedrijf echt vooruit te helpen. Daar komt ook marketing en verkoop bij kijken of financiën, logistiek en meer. Je moet het samen doen!”

Verbreding naar vitale thema’s

Toen tijdens een feestje de beide ondernemers elkaar spraken, bleef het idee van samenwerken hangen. Het idee om de maakindustrie breder te bedienen sloot aan bij een behoefte die beiden zagen in de markt. En dat leidde tot vervolgafspraken om de holistische aanpak, zoals Alfred die voor ogen had, handen en voeten te geven onder de naam GrowProud. “Zoals wij begonnen zijn, was dat  vanuit de strategie, mens- en organisatiekant en de uitvoering. Zeg maar de eerste drie pijlers van Scaling Up van Verne Harnish. Gaandeweg zijn wij ons echter gaan verbreden naar de kernthema’s die spelen in de maakindustrie. Nu hebben wij experts in huis op thema’s als digitalisering, Industrie 4.0, maar ook servitization, business control en circulaire business. Tegelijkertijd is ook de marketing discipline sterk gegroeid met specialisten in content en creatie. Wij zijn nu met 14 professionals en er kloppen meer experts aan die ook willen participeren in het GrowProud concept”, aldus Alfred.

Business understanding als basis

De basis van GrowProud is en blijft een grondig begrip van de business van de klant. Het vermogen om mee te kunnen denken vanuit de positie van de opdrachtgever, de bedrijfsprocessen en de marktomgeving is bepalend voor de inzet van de juiste disciplines.  Joost: “Wat GrowProud anders maakt dan een adviesbureau of een middelenleverancier is dat het gaat om groei. Dát is het doel en niet projecten verkopen of middelen inzetten. En als we een discipline inzetten is dat altijd vanuit een basis van business understanding. Zo helpen wij bedrijven met strategieontwikkeling en het uitvoeren van hun missie en visie door bestaande groeibarrières op te lossen.”

Groeien met trots

Wat Alfred en Joost betreft was de naam ‘GrowProud’ een oproep naar de maakindustrie, maar heeft dit zich in vijf jaar tijd ook binnen GrowProud afgespeeld. “Wij zijn trots op de klanten die ons steeds meer toevertrouwen. Maar we mogen zeker trots zijn op de groei naar 14 partners waarmee wij een enorm breed gebied bestrijken, van digitalisering, business control en servitization tot complete B2B marketing, verkoopverbetering, procesoptimalisatie en supply chain. Maar alles staat geworteld in een heldere strategie en organisatieontwikkeling, waarbij mensen doorslaggevend zijn!”, aldus Alfred Klunder.