CF KUNSTSTOFPROFIELEN: VAN RICHTEN naar INRICHTEN en VERRICHTEN

Door Alfred Klunder

Het bedrijf gereed maken voor de volgende fase, dat was de stevige opdracht die Nico Mensing als nieuwe algemeen directeur van grootaandeelhouder Lucas Veldsink kreeg. In GrowProud vond Nico een counter partner voor het managementteam om CF Kunststofprofielen – zoals Nico het noemt – “te richten”, vervolgens “in te richten” om uiteindelijk volop te kunnen “verrichten”. Een intensief proces, waar Alfred Klunder vanuit GrowProud volop in is gedoken. En met resultaat! Nico Mensing, sinds begin 2022 algemeen directeur van CF Kunststofprofielen, vertelt over de ingezette transitie.

CF kunststofprofielen

CF kunststofprofielen is een moderne en flexibele onderneming met meer dan 40 jaar ervaring in de kunststofprofielenbranche. Het ontwikkelen van klantspecifieke kunststof profielen is een belangrijke activiteit, waarbij samenwerking de sleutel is als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten. Klanten weten immers het beste wat de toepassing en de functie van het profiel zal zijn wat CF kunststofprofielen betreft. Het bedrijf beschikt over 21.000m2 aan productie- en voorraadhallen, werkt met 38 moderne extrusie-lijnen en telt ruim tweehonderd medewerkers.

De aanleiding

CF kunststofprofielen is van oudsher een familiebedrijf. Aan de wieg van het in 1989 opgerichte bedrijf stonden Wout Tromp en Lucas Veldsink. Ruim twee jaar geleden overleed Wout Tromp, waarna Lucas ervoor koos om als grootaandeelhouder verder te gaan.

Nico Mensing: “Lucas heeft mij benaderd om als algemeen directeur het bedrijf gereed te maken voor de volgende fase. Na een kennismaking met het bedrijf zag ik meteen de grote potentie bij de organisatie en de medewerkers. Ik zag ook dat de richting opnieuw geijkt moest worden, de fundering verstevigd en het huis eerst op orde moest worden gebracht om verder te kunnen groeien.”

 

Waarom GrowProud?

Op de vraag waarom hij met GrowProud aan de slag is gegaan vertelt Nico: “Ik ken Alfred Klunder als één van oprichters van GrowProud vanuit mijn netwerk. In het verleden hebben wij samen gespard over verbetervraagstukken. Ik zag ook via sociale media hoe GrowProud zich ontwikkelde. Ze hebben goede referenties en zijn echt bekend met bedrijven in de maakindustrie.”

“Bij een dergelijke uitdaging – waarbij het over alle facetten gaat, zoals samenwerken, proces re-design, HRM en ICT- is het gewoon goed om je te laten begeleiden in het proces. Ik vond in GrowProud een complete counter partner op al deze gebieden met kennis en ervaring in de maakindustrie.”

“Tenslotte, en dat is erg belangrijk, moet er een klik zijn tussen de CF-ers en de mensen van GrowProud. En die is er!”

Wat is er gedaan?

Nico: “Voor mij was het van belang om eerst de richting te gaan bepalen, vervolgens het bedrijf in te richten en tenslotte het verrichten, ofwel het uitvoeren op te pakken. Het is mooi om te dromen over een toekomst van CF maar je moet uiteindelijk wel doelen stellen, plannen maken en uitvoeren om succesvol te zijn. GrowProud werkt met een van-Denken-naar-Doen-aanpak, die goed invulling heeft gegeven aan mijn wens. Via een gedegen aanpak hebben we met het gehele managementteam de richting bepaald en vertaald naar plannen.”

 

Hoe is de aanpak ervaren?

“Zowel de MT-leden als ikzelf hebben de aanpak als prettig en professioneel ervaren. Alles werd goed voorbereid en uitgewerkt. Daar waar nodig hielden ze ons een spiegel voor. De GrowProud-specialisten Joost Hakvoort vanuit Organisatie ontwikkeling en Alfred Klunder vanuit Strategiebepaling en continue verbeteren zijn ter zake kundig en pragmatisch. Ze zijn niet alleen gericht op de inhoud maar ook op de mensen.”

Wat er is bereikt?

Over de bereikte resultaten is Nico goed te spreken: “Wij hebben de richting bepaald, wij weten waar we staan en waar we naar toe willen, waaróm we dat willen én hoe we dat willen doen. Daarnaast hebben we een vijftal kernwaarden voor het bedrijf, onze medewerkers en onze klanten geformuleerd. In die kernwaarden is het DNA van CF goed gevat. Dit helpt ons om onze cultuur te bewaken vanuit een diepe kern die overal in terugkeert: Gewoon Uniek. Klanten weten wat ze mogen verwachten en wij kunnen nieuwe mensen aantrekken die goed bij die cultuur passen.”

“Doordat GrowProud ons gefaciliteerd heeft kon iedereen goed meedoen tijdens dit proces. De richting en het plan zijn daardoor scherper geworden en zijn we als teamleden dichter naar elkaar gegroeid.”

Hoe nu verder?

“Het richting geven is gebeurd. Nu gaan we inrichten en verrichten op drie sporen. Het 1e spoor is het ontwikkelen van HRM-beleid 2.0, passend bij de gekozen richting. Onderdeel van het nieuwe HRM-beleid is het uitdragen en implementeren van onze kernwaarden. Het 2e spoor is het introduceren van een nieuw ontwikkeld primair proces, waarmee we de leverbetrouwbaarheid nog verder verbeteren. Het 3e spoor is het maken van operationele plannen door Sales en Operations. De ontwikkelde waarde-strategieën, doelen en succesfactoren vormen hierbij onze leidraad.

“We verwachten dat we de GrowProud-specialisten de komende periode op onderdelen inzetten om samen nog sneller barrières weg te nemen en onze doelen te bereiken!”, aldus Nico Mensing.

 

Ontdekkingsreis

Wat Alfred betreft was het een erg bijzonder project: “Ik vond het een eer om dit traject van Denken-naar-Doen bij CF kunststofprofielen te mogen begeleiden. Het was een heerlijke reis, niet alleen op zoek naar die stip aan de horizon, maar ook weer ontdekken wie CF kunststofprofielen is, waar iedereen voor staat en wat het leuk maakt om bij dit mooie bedrijf te werken. Jisca, Arjan, Gert, Lucas, Maarten, Maarten en Nico: bedankt! Het was Gewoon Uniek.”

Alfred Klunder

Meer weten?

Wilt u meer weten over de groeipotentie, groeibelemmeringen en groeirisico’s voor uw bedrijf? Vraag dan hier onze groeiscan aan.

Of neem contact op met Alfred Klunder: mail alfred.klunder@growproud.nl of bel 06 53 35 58 81

 

Bel ons of stuur een bericht