Personeelstekort forse rem op groei

Door Dennis Scholten en Joost Hakvoort

In de maakindustrie is het vinden van personeel al langere tijd een fors probleem. Met 44% zit het percentage bedrijven dat het tekort aan personeel als rem op de groei ervaart op recordniveau volgens het CBS. Daarmee is personeelstekort terug als groeibarrière. Strategieën om personeel te vinden liggen nu aan de basis van elke groeiambitie. Dat maakt Employer Branding en HRM een topprioriteit voor vrijwel alle maakbedrijven.

 

Wat wij in de markt zien gebeuren

Wat wij zien bij klanten is dat het aantrekken van nieuw talent zo lastig is dat het een structureel probleem is. Een aantal zelfstandigen krabt zich, mede gedreven door de onzekerheden van de laatste tijd, flink achter de oren en overweegt zelfs weer in loondienst te gaan. Het is vooral veel schuiven met mensen zonder het werkelijke probleem onder ogen te zien en in oplossingsrichtingen te denken. Er zijn 2 cruciale ontwikkelingen in de maakindustrie. Enerzijds zie je het echte vakmanschap – medewerkers met de juiste technische kennis aangevuld met kennis van proces en klant – in rap tempo verdwijnen. Anderzijds is de instroom vanuit technische opleidingen onder niveau en niet binnen een redelijke termijn zelfstandig inzetbaar. In onze optiek ontstaat er een steeds grotere kloof. Dit erkennen als een aansluitingsvraagstuk en er bewust naar handelen is wat er nodig is. Doe je dat niet als MKB-bedrijf in de maakindustrie, dan ga je op termijn vastlopen. Niet voor niets worden wij steeds vaker gevraagd om vanuit Employer Branding een oplossing te bieden.

 

HRM en Marketing

Personeel werven is het nieuwe marketing, want de aandacht en voorkeur winnen van talent in de markt is in deze tijd moeilijker – en urgenter – dan klanten winnen. In de maakindustrie merken wij dat er nog nauwelijks een visie op zoiets als Employer Branding is. Hoe verkoop je jouw organisatie en hoe communiceer je jouw unieke werkgeversmerk? Als je wilt groeien dan moet je de basis op orde hebben, met focus op zowel je bestaande mensen als de broodnodige nieuwe medewerkers. Bij GrowProud gaan wij niet alleen voor nog aan te trekken kandidaten, maar stimuleren wij juist ook de trots bij de bestaande mensen, een trots die er diep van binnen zit! En als die er niet is, heb je een heel ander vraagstuk te beantwoorden. Want faken is er niet bij in Employer Branding. Dit vraagt om samenspel op het vakgebied van HRM en Marketing. Een samenspel dat bij diverse klanten tot hele mooie resultaten heeft geleid.

 

Identiteit, mentaliteit en imago

Gek genoeg starten we bij het aanpakken van het personeelstekort helemaal niet met het werven. We beginnen juist met het ophalen van de kern en de identiteit van een organisatie. Wie zijn we eigenlijk en wat doen we eigenlijk en voor wie? Dus de propositie en positionering scherpstellen. Als die scherp staan kunnen we aan de slag om de doelgroep heel gericht aan te spreken. Heel gaaf is dat we afgelopen jaar bij diverse klanten in korte tijd hun ware identiteit konden blootleggen en de kern daarvan vertalen in een gevoel van trots.

 

Employer Branding in de praktijk

Een mooi voorbeeld is Schröder Interieurs waar we die eigenheid hebben doorgezet in de website, in een aansprekende bedrijfsfilm en in functie-afhankelijke video’s die de doelgroep triggeren. Het wervingsproces hebben we zo ingericht dat zij binnen twee gesprekken een arbeidsovereenkomst konden aanbieden, inclusief maatwerk onboarding-programma! Hoezo moeten wervingsprocedures maanden duren? We hebben laten zien dat het ook anders kan.

 

Persoonlijke benadering

Personeelswerving is niet alleen een zaak van HRM en de directie. Met diverse medewerkers in de organisatie hebben we een inventarisatie van ideale kandidaten gemaakt en in beeld gebracht waar de mensen echt trots op zijn en ook graag aan een toekomstige collega willen vertellen. Op basis van de kenmerken van de best passende kandidaten zijn we op zoek gegaan naar de juiste zoekcriteria. Die hebben we vervolgens losgelaten op LinkedIn. Zo kregen we in beeld wie de potentiële kandidaten zijn en konden we hen heel gericht benaderen met gepersonaliseerde boodschappen.

 

Hoe is deze aanpak ervaren?

Wat vooral wordt gewaardeerd door klanten is de professionaliteit en de inrichting van het totale proces tot en met succesvolle onboarding. Voor iedere toekomstige collega een maatwerk wervingsprofiel, 2 heldere gesprekken voor een arbeidsovereenkomst én een juist inwerkprogramma met wekelijkse check-in en bijstuurmomenten tot en met einde proeftijd. Alles op volle snelheid, puur op vertrouwen gebaseerd.

 

Wat levert het op?

In alle gevallen zijn we in staat gebleken de openstaande vacatures in te vullen. Bij Schröder Interieurs waren dat maar liefst 7 vacatures die in 3 maanden vervuld werden! Daarnaast is er veel meer trots in de organisatie en zien we dat personeelswerving echt als een team-effort wordt ervaren. Er ontstaat een gedeelde trots omdat je de echte verhalen van echte mensen ophaalt en naar buiten brengt. Een brede aanpak levert dus ook veel breder en bestendiger resultaat op dan puur alleen werving. En dat ontdekken steeds meer maakbedrijven waar we voor werken.

Dennis Scholten

Joost Hakvoort

Meer weten?

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips en details over onze Employer Branding-projecten te delen. Vraag gerust als je meer wilt weten en wie weet spreken we binnenkort!

Dennis Scholten: dennis.scholten@growproud.nl of bel naar 06 13 48 84 22

Joost Hakvoort: joost.hakvoort@growproud.nl of bel naar 06 43 65 81 72