MAAKINDUSTRIE: DE BELANGRIJKSTE MOTOR VAN EXPORT VOOR NEDERLAND

Het CBS heeft eerder deze week bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de voedingsmiddelenindustrie, was in 2018 bijna 16 miljard euro. Dat is bijna 4 miljard euro meer dan in 2015.

De belangrijkste exportbestemmingen

Exporteurs geven aan dat 69% van hun exportomzet in de interne markt (EU) wordt gerealiseerd. Duitsland is al jaren het nummer 1 exportland voor Nederlandse bedrijven. België neemt steevast de tweede plek in als handelspartner binnen de EU. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zien we ook jaarlijks hoog scoren als exportland. Buiten de EU scoort Zwitserland het hoogst. Noorwegen, de Verenigde Staten, Rusland, China en Turkije vormen al jaren de rest van de top 6 landen buiten de EU waar handel mee wordt gedreven.

Afbeelding: Evofenedex en Atradius Nederland doen jaarlijks onderzoek en presenteren dat in de Trends in Export. Volgens Trends in Export 2019 zijn de verwachtingen dat dit de meest favoriete EU-landen zijn:

De meest favoriete exportbestemmingen buiten de EU:

Bedreigingen

Belangrijke bedreigingen worden gevormd door handelsoorlogen en geopolitieke onrust, nieuwe concurrentie en de Brexit.

Wat zijn uw meest favoriete exportbestemmingen?

Staat u voor belangrijke exportkeuzes of wilt u ondersteund worden, neem vrijblijvend contact op. CONTACT

De volgende workshop Exportgroei is op 12 december a.s. INFORMATIE WORKSHOP EXPORTGROEI

Actief in de maakindustrie en u wilt het exportvolume verder laten groeien?
We gaan graag in gesprek!

 

Eric Oving

06 – 38 89 44 83
eric.oving@beta.growproud.nl

Lees ook:

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Per 1 januari heeft Joost Hakvoort zich als partner aangesloten bij GrowProud. Samen met Joost kunnen we bedrijven in -en rondom de maakindustrie op het gebied van mens en organisatie nog beter ondersteunen bij het realiseren van hun ambities.   Joost Hakvoort...

EXPORT MACHINEBOUWERS VOOR DE VOEDINGSMIDDELENBRANCHE

EXPORT MACHINEBOUWERS VOOR DE VOEDINGSMIDDELENBRANCHE

Het CBS heeft eind 2019 bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de...

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE Kansen liggen soms op terreinen die nog niet onontdekt zijn, dat vraagt om een vernieuwende blik. De economie gaat goed, dus er zijn volop mogelijkheden. Maar lukt het om ze te zien en ze te benutten? Ze zijn veelal niet te...

CHIEF ENTREPRENEUR

CHIEF ENTREPRENEUR

Transformative innovation explores new horizons and potentially disruptive business models, and requires an entrepreneur at its helm.  This article originally appeared in Ambition Magazine.  Every large company must face the reality of continuous innovation and...

INVLOED SALARISNIVEAUS OP EXPORTKEUZES

INVLOED SALARISNIVEAUS OP EXPORTKEUZES

Arbeidskosten zijn in veel gevallen van belang om tot de juiste keuzes te komen wat de meest interessante exportlanden zijn. Ik leg graag uit waarom. Er zijn forse verschillen tussen arbeidskosten in Europa, maar ook daarbuiten. De arbeidskosten voor iemand in...

DE “JONGETJES” VAN ANNEMARIE VAN GAAL

DE “JONGETJES” VAN ANNEMARIE VAN GAAL

Het outside in denken van Annemarie van Gaal Afgelopen week was ik op het Work Smarter Event, waar Annemarie van Gaal de dagvoorzitter was. Haar succesverhaal over “de jongetjes” is interessant voor veel ondernemingen, lees waarom! Annemarie legt uit dat ze de...