BHAG Coldplay

Afgelopen week ben ik naar de documentaire van Coldplay geweest genaamd A Head Full Of Dreams. De documentaire toont hoe Coldplay van een clubje bleue studenten uitgroeide tot de grootste band ter wereld. Aan de hand van de eerste beelden van de bandleden, 4 slungelige tieners zou waarschijnlijk niemand vermoeden dat deze jongens uit zouden groeien tot de grootste band ter wereld. Toch is het ze gelukt. Wat bepaalde het succes?

A Head Full Of Dreams

Chris Martin, de zanger en het creatieve brein achter de band die toen nog The Coldplay heette, richtte zich in 1998 tot de camera. De magere tiener met een beugeltje in een T-shirtje sprak toen de legendarische woorden “Houd ons in de gaten. Over vier jaar zijn we Huge, massive!” The Coldplay was toen nog een kleine lokale band en had nog geen wereldwijde bekendheid. Tijdens hun tweede optreden ooit slingerde Chris al een “Thanks for coming to watch us before we’re Bon Jovi-massive!” de zaal in. Dit groots durven dromen is van groot belang geweest voor de band om uit te groeien tot de grootste band ooit. Het was deze droom die inspireerde, die energie gaf. Deze droom zorgde ervoor dat ze nooit opgaven “Never give up“

“We will be Bon Jovi-massive” was de droom van Coldplay” 

BHAG

Succesvolle bedrijven hebben een droom, deze droom is door Jim Collins BHAG genoemd en staat voor “Big Hairy Audacious Goal”. Collins ontdekte na uitgebreid onderzoek dat ondernemingen die zo’n doel hadden geformuleerd veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden. Het ging daarbij om BHAGs die tot de verbeelding spraken en superuitdagend geformuleerd. Een BHAG formuleer je voor over 10 jaar, het is de stip aan de horizon, het doel dat er voor zorgt dat je op weg gaat om hem te vervullen.

Kenmerken van een BHAG

  • Een BHAG spreekt tot de verbeelding en is levendig beschreven.
  • Een BHAG is zo uitdagend geformuleerd dat je twijfelt of het realistisch is.

Die twijfel is belangrijk. Die inspireert. Eigenlijk denk je: “ze zijn gek, maar…”.

Voorbeelden

Er zijn wereldberoemde voorbeelden van personen die hun BHAG formuleerden:

John F. Kennedy in het begin van de jaren 60 van de vorige eeuw:
“We will put a man on the moon”. Maar Kennedy was nòg specifieker: “Before the end of this decade. And we will return him safely”. Alle energie ging naar het ruimtevaartprogramma en in 1969 is dit gelukt.

Bill Gates een twintigtal jaren later: “in elk huis een Personal Computer”. We weten inmiddels allemaal dat Gates eigenlijk een iets te kleine BHAG voor zichzelf had geformuleerd. Maar begin 80’er jaren verklaarden we hem voor gek…

“We crush Adidas” (Nike, bij oprichting terwijl Adidas destijds marktleider was)

Wat is jullie BHAG?

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Alfred Klunder
06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@beta.growproud.nl

Lees ook:

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Per 1 januari heeft Joost Hakvoort zich als partner aangesloten bij GrowProud. Samen met Joost kunnen we bedrijven in -en rondom de maakindustrie op het gebied van mens en organisatie nog beter ondersteunen bij het realiseren van hun ambities.   Joost Hakvoort...

EXPORT MACHINEBOUWERS VOOR DE VOEDINGSMIDDELENBRANCHE

EXPORT MACHINEBOUWERS VOOR DE VOEDINGSMIDDELENBRANCHE

Het CBS heeft eind 2019 bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de...

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE Kansen liggen soms op terreinen die nog niet onontdekt zijn, dat vraagt om een vernieuwende blik. De economie gaat goed, dus er zijn volop mogelijkheden. Maar lukt het om ze te zien en ze te benutten? Ze zijn veelal niet te...

CHIEF ENTREPRENEUR

CHIEF ENTREPRENEUR

Transformative innovation explores new horizons and potentially disruptive business models, and requires an entrepreneur at its helm.  This article originally appeared in Ambition Magazine.  Every large company must face the reality of continuous innovation and...

INVLOED SALARISNIVEAUS OP EXPORTKEUZES

INVLOED SALARISNIVEAUS OP EXPORTKEUZES

Arbeidskosten zijn in veel gevallen van belang om tot de juiste keuzes te komen wat de meest interessante exportlanden zijn. Ik leg graag uit waarom. Er zijn forse verschillen tussen arbeidskosten in Europa, maar ook daarbuiten. De arbeidskosten voor iemand in...

MAAKINDUSTRIE: DE BELANGRIJKSTE MOTOR VAN EXPORT VOOR NEDERLAND

MAAKINDUSTRIE: DE BELANGRIJKSTE MOTOR VAN EXPORT VOOR NEDERLAND

Het CBS heeft eerder deze week bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de...