EXPORT MACHINEBOUWERS VOOR DE VOEDINGSMIDDELENBRANCHE

Het CBS heeft eind 2019 bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de voedingsmiddelenindustrie, was in 2018 bijna 16 miljard euro. Dat is bijna 4 miljard euro meer dan in 2015.

In deze blog kijken we specifiek naar de machine-industrie die machines vervaardigt voor de voedingsmiddelenindustrie (SBI-code: 2893 Vervaardiging van machines voor de productie van voedings- en genotmiddelen).

Hierbij een korte karakteristiek (bron: CBS).

Aantal bedrijven machine-industrie voor de voedingsmiddelen-industrie

Er zijn een beperkt aantal geregistreerde bedrijven actief met de genoemde SBI-code, namelijk 215[1].

70 bedrijven hiervan hebben 20 werknemers of meer ofwel kleinschaligheid is kenmerkend. Het gaat om circa 10.000 mensen die in deze specifieke sector werkzaam zijn.

[1] Diverse bedrijven richten zich met machinebouw op de voedingsmiddelenindustrie maar staan niet als dusdanig ingeschreven in het Handelsregister, er zijn ook bedrijven die zich op verschillende sectoren richten waaronder de voedingsmiddelenindustrie.

Vestigingsprovincie machine-industrie voor de voedingsmiddelenindustrie

De top 6 provincies waarin deze bedrijven zijn gevestigd:

  1. 24% Noord-Brabant
  2. 14% Zuid-Holland
  3. 12% Overijssel
  4. 10% Gelderland
  5. 10% Utrecht
  6. 8% Noord-Holland

Verkoopwaarde machine-industrie voor de voedingsmiddelenindustrie

De verkoopwaarde laat over de periode 2014-2018 een jaarlijkse groei zien en heeft in 2018 een niveau van EUR 1,88 miljard.

 

De top 7 sub segmenten waar deze verkoopwaarde wordt gerealiseerd zijn:

  1.   34% Vleesindustrie (SBI 28931750)
  2.   19% Onderdelen (SBI 28933200)
  3.     9% Dranken en voedingsmiddelen (SBI 28931770)
  4.     7% Suikerwaren, cacao of chocolade (SBI 28931720)
  5.     6% Vruchten of groenten (SBI 28931760)
  6.     6 % Deegwaren (SBI 28931715)
  7.     6%  Brood- of banketbakkerijen (SBI 28931713)

Export

Alhoewel er geen directe exportcijfers beschikbaar zijn denken we met grote mate van stelligheid te kunnen zeggen dat de omzet in de sector machine-industrie voor de voedingsmiddelenindustrie met name wordt gerealiseerd buiten Nederland. De favoriete exportbestemmingen verschillen van bedrijf tot bedrijf.

Actief in de maakindustrie en u wilt:

Het exportvolume verder laten groeien?

  • Het omzetaandeel Onderdelen & spare parts laten groeien (richting de hierboven genoemde 19%)?
  • De afhankelijkheid van een klant of land verlagen?
  • ……

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Eric Oving
06 – 38 89 44 83
eric.oving@beta.growproud.nl

Lees ook:

Cash Flow Verbeter Scan

Cash Flow Verbeter Scan

Bij een relatie van GrowProud uit de maakindustrie hebben we de Cash Flow Verbeter Scan toegepast. Met enige scepsis van onze klant zijn we gestart met een inventarisatie. Vastgesteld werd dat het bedrijf een grillig omzetverloop had door het projectmatige karakter...

Klant aan het woord: Wireless Value

Klant aan het woord: Wireless Value

Bij Wireless Value draait alles om draadloos meten. Wireless Value ontwikkelt, produceert en verkoopt producten waarmee meetwaarden van sensoren draadloos kunnen worden overgestuurd naar plaatsen waar verdere bewerking en bewaking kan plaatsvinden. Voor elk werkgebied...

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud en Meilink vertelden  op TV over de samenwerking Alfred Klunder vertelt wat GrowProud voor een bedrijf is, wat het belang is van Marketing en wat ze voor de maakindustrie betekenen. Peter Rikken vertelt de kijkers wat de samenwerking met GrowProud heeft...

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

Hoe het beste om te gaan met marketing en sales in deze tijd van crisis? Van onze klanten krijgen we de vraag, hoe ze het beste om kunnen gaan met marketing en sales in deze tijd.Download de gratis whitepaper over geïntegreerde markting en sales aanpak hier.  We geven...

Agent en marketing voor u laten werken

Agent en marketing voor u laten werken

Uw bedrijf exporteert. Op dit moment ondervindt u grote hinder van de reisbeperkingen die internationaal gelden. In dit artikel leest u wat te doen, juist nu!Een moeizame relatie met uw handelsagenten Een handelsagent vinden en aanstellen is een eerste horde die moet...

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Als GrowProud hebben we getwijfeld of we in deze zware tijd wel berichten moeten plaatsen.Wie zit daar nu op te wachten, in een tijd van crisis die iedereen raakt en waarbij het land bijna tot stilstand komt.Wie zit daar nu op te wachten nu de ziekenhuizen vol liggen...