HET KAN ALTIJD BETER: INSPIRATIE OPDOEN VAN GROEIGOEROE VERNE HARNISH.

Twee jaar geleden ben ik begonnen met Klunder Sales Improvement.Na het maken van een businessplan op basis van mijn ambitie: “Een bijdrage leveren aan winstgevende groei,” ben ik gestart. Al snel had ik de eerste klanten die vertrouwden op mijn kennis en ervaring. Natuurlijk had ik al vele jaren ervaring met verbeterprogramma’s en met mijn doelgroep, de maakindustrie, maar de vraag leefde: Kan het nog beter? Om die vraag te beantwoorden en omdat ik geloof dat het altijd beter kan, heb ik het boek Scaling Up van groeigoeroe Verne Harnish gelezen.

HET BOEK SCALING UP

Het boek beschrijft een groeimethodiek voor bedrijven tussen de 10 en 150 medewerkers. Een beproeft recept om groei te initiëren en te begeleiden.

Als groeibegeleider heb ik het met plezier gelezen.  Het is een goed boek met handige methoden, technieken en modellen waar je je passie mee kan verwezenlijken. Problemen ontstaan namelijk vaak tijdens de uitvoering. Je hebt een goed idee, maar hoe zorg je er nu voor dat je dat ook echt succesvol uitvoert en tot een succes maakt? Het boek geeft antwoord op hoe je een helder strategisch plan maakt en hoe je dat vertaald naar een operationeel plan. Wat mij met name aanspreekt zijn de goede handvatten voor de uitvoering, want er zijn veel goede ideeën die een stille dood sterven door het ontbreken van een goede implementatie. De scaling up methode maakt groei inzichtelijk en ondersteunt bij de bewaking.

Alles is ingedeeld in 4 beslissingsvelden mensen, strategie, uitvoering en cashflow.

Op al deze gebieden beschrijft Verne Harnish zijn eigen inzichten en neemt hij een helder standpunt in. Zo beschrijft hij onder andere dat als het aankomt op personeel, alles begint met de beste mensen, dat je voor een vacature minimaal 20 sollicitanten moet spreken en dat de grootste frustratie van je medewerkers slecht functionerende collega’s zijn.

De scaling up methode bestaat uit een combinatie van, met de juiste mensen de goede dingen doen en die dingen goed doen. Het is geen rocket science, maar dat maakt de methode juist zo sterk.

Verne heeft duidelijk niet de behoefte om het wiel opnieuw uit te vinden. Hij verwijst naar bestaande methoden, technieken en modellen die hij onderbouwt. Dit maakt het geheel compleet en overzichtelijk. Het boek heeft mij nieuwe inzichten gegeven en dan met name op welke aandachtsgebieden ik mij nog meer moet focussen, maar ook hoe een groeiplan goed maar vooral praktisch geïmplementeerd kan worden. ‘Strak vertalen’ noem ik dat. Strak vertalen naar alle facetten van het bedrijf en gewoontes in laten slijten.

Voor mij is het fijn om te constateren dat het boek een verfijning is van de aanpak die ikzelf gebruikte om bedrijven te helpen met succesvol groeien.

MASTERCLASS SCALING UP DOOR VERNE HARNISH

Is het dan nu goed, kan het niet nog beter, heb ik alles goed begrepen, kan ik alles goed toepassen en geef ik de juiste onderdelen de juiste hoeveelheid aandacht? Het kan altijd beter!  Daarom volg ik op 7 November de masterclass Scaling Up die door Verne Harnish wordt gegeven.

Volgens de website scaleupcompany.com zal Verne zich focussen op het thema ‘Scaling Up in Crazy Times’. Hij leert je hoe je als ondernemer in deze snel groeiende economie met duizend en één kansen, de juiste keuzes blijft maken en met een vast ritme en een vaste structuur blijft groeien. Een dag vol scale up tools, inspirerende scale up ervaringen, en een diepe duik in de Scaling Up methode.


Ik kijk er in ieder geval naar uit en verwacht dat ik na de masterclass nog meer inspiratie heb en bedrijven nog beter kan ondersteunen bij het implementeren van een groei strategie.

Maar of ik er dan in kan berusten dat het niet nóg beter kan?

Actief in de maakindustrie en behoefte aan inspiratie om te groeien?

Ik ga graag met u in gesprek!

Alfred Klunder
06 – 53 35 58 81
alfred.klunder@beta.growproud.nl

Lees ook:

Cash Flow Verbeter Scan

Cash Flow Verbeter Scan

Bij een relatie van GrowProud uit de maakindustrie hebben we de Cash Flow Verbeter Scan toegepast. Met enige scepsis van onze klant zijn we gestart met een inventarisatie. Vastgesteld werd dat het bedrijf een grillig omzetverloop had door het projectmatige karakter...

Klant aan het woord: Wireless Value

Klant aan het woord: Wireless Value

Bij Wireless Value draait alles om draadloos meten. Wireless Value ontwikkelt, produceert en verkoopt producten waarmee meetwaarden van sensoren draadloos kunnen worden overgestuurd naar plaatsen waar verdere bewerking en bewaking kan plaatsvinden. Voor elk werkgebied...

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud en Meilink vertelden  op TV over de samenwerking Alfred Klunder vertelt wat GrowProud voor een bedrijf is, wat het belang is van Marketing en wat ze voor de maakindustrie betekenen. Peter Rikken vertelt de kijkers wat de samenwerking met GrowProud heeft...

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

Hoe het beste om te gaan met marketing en sales in deze tijd van crisis? Van onze klanten krijgen we de vraag, hoe ze het beste om kunnen gaan met marketing en sales in deze tijd.Download de gratis whitepaper over geïntegreerde markting en sales aanpak hier.  We geven...

Agent en marketing voor u laten werken

Agent en marketing voor u laten werken

Uw bedrijf exporteert. Op dit moment ondervindt u grote hinder van de reisbeperkingen die internationaal gelden. In dit artikel leest u wat te doen, juist nu!Een moeizame relatie met uw handelsagenten Een handelsagent vinden en aanstellen is een eerste horde die moet...

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Als GrowProud hebben we getwijfeld of we in deze zware tijd wel berichten moeten plaatsen.Wie zit daar nu op te wachten, in een tijd van crisis die iedereen raakt en waarbij het land bijna tot stilstand komt.Wie zit daar nu op te wachten nu de ziekenhuizen vol liggen...