INVLOED SALARISNIVEAUS OP EXPORTKEUZES

Arbeidskosten zijn in veel gevallen van belang om tot de juiste keuzes te komen wat de meest interessante exportlanden zijn. Ik leg graag uit waarom.

Er zijn forse verschillen tussen arbeidskosten in Europa, maar ook daarbuiten. De arbeidskosten voor iemand in Noorwegen, Denemarken, Zweden en Belgie bijvoorbeeld zijn hoger dan in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

De arbeidskosten in Spanje, Verenigd Koninkrijk en Italië zijn juist weer lager en nog lager zijn ze bijvoorbeeld in Roemenië en Bulgarije.

 

Waarom zijn deze verschillen van belang voor de export van bedrijven in de maakindustrie.

In het geval de te exporteren oplossing voor een aanzienlijk deel uit arbeidsuren bestaat, dan hebben lokaal producerende concurrenten in lagelonenlanden een voordeel. In hoge lonenlanden is dat natuurlijk andersom.

Produceren in een lagerlonenland kan ook een strategische keuze zijn om uw kostprijs te verlagen of om bijvoorbeeld in te spelen op personeelsschaarste op de Nederlandse markt. Een geheel andere reden kan zijn om een flexibele schil te creëren (denk bijvoorbeeld aan het laten produceren van onderdelen in Polen of Tsjechië).

In het geval de oplossing een arbeidsbesparing lever voor uw klant dan zal het makkelijker zijn om naar hogere lonenlanden te exporteren dan naar de lagere lonenlanden, omdat de verwachte arbeidsbesparing hoger is.

De arbeidskosten zijn daarom in bijna alle gevallen een belangrijke Marketdriver die GrowProud meeneemt om tot een goed advies te komen.

De arbeidskosten zijn echter nooit de enige marketdriver die de keuze bepalen!

Staat u voor belangrijke exportkeuzes of wilt u ondersteund worden, neem vrijblijvend contact op. CONTACT

Exportgroei op 12 december a.s. INFORMATIE WORKSHOP EXPORTGROEI

Ik ga graag met u in gesprek!

 

Eric Oving

06 – 38 89 44 83

eric.oving@beta.growproud.nl

Lees ook:

Cash Flow Verbeter Scan

Cash Flow Verbeter Scan

Bij een relatie van GrowProud uit de maakindustrie hebben we de Cash Flow Verbeter Scan toegepast. Met enige scepsis van onze klant zijn we gestart met een inventarisatie. Vastgesteld werd dat het bedrijf een grillig omzetverloop had door het projectmatige karakter...

Klant aan het woord: Wireless Value

Klant aan het woord: Wireless Value

Bij Wireless Value draait alles om draadloos meten. Wireless Value ontwikkelt, produceert en verkoopt producten waarmee meetwaarden van sensoren draadloos kunnen worden overgestuurd naar plaatsen waar verdere bewerking en bewaking kan plaatsvinden. Voor elk werkgebied...

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud was 4 juli in het RTL Z-programma How It’s Done!

GrowProud en Meilink vertelden  op TV over de samenwerking Alfred Klunder vertelt wat GrowProud voor een bedrijf is, wat het belang is van Marketing en wat ze voor de maakindustrie betekenen. Peter Rikken vertelt de kijkers wat de samenwerking met GrowProud heeft...

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

GEÏNTEGREERDE MARKETING EN SALES AANPAK

Hoe het beste om te gaan met marketing en sales in deze tijd van crisis? Van onze klanten krijgen we de vraag, hoe ze het beste om kunnen gaan met marketing en sales in deze tijd.Download de gratis whitepaper over geïntegreerde markting en sales aanpak hier.  We geven...

Agent en marketing voor u laten werken

Agent en marketing voor u laten werken

Uw bedrijf exporteert. Op dit moment ondervindt u grote hinder van de reisbeperkingen die internationaal gelden. In dit artikel leest u wat te doen, juist nu!Een moeizame relatie met uw handelsagenten Een handelsagent vinden en aanstellen is een eerste horde die moet...

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Kan je wat doen in tijden van crisis?

Als GrowProud hebben we getwijfeld of we in deze zware tijd wel berichten moeten plaatsen.Wie zit daar nu op te wachten, in een tijd van crisis die iedereen raakt en waarbij het land bijna tot stilstand komt.Wie zit daar nu op te wachten nu de ziekenhuizen vol liggen...