INVLOED SALARISNIVEAUS OP EXPORTKEUZES

Arbeidskosten zijn in veel gevallen van belang om tot de juiste keuzes te komen wat de meest interessante exportlanden zijn. Ik leg graag uit waarom.

Er zijn forse verschillen tussen arbeidskosten in Europa, maar ook daarbuiten. De arbeidskosten voor iemand in Noorwegen, Denemarken, Zweden en Belgie bijvoorbeeld zijn hoger dan in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

De arbeidskosten in Spanje, Verenigd Koninkrijk en Italië zijn juist weer lager en nog lager zijn ze bijvoorbeeld in Roemenië en Bulgarije.

 

Waarom zijn deze verschillen van belang voor de export van bedrijven in de maakindustrie.

In het geval de te exporteren oplossing voor een aanzienlijk deel uit arbeidsuren bestaat, dan hebben lokaal producerende concurrenten in lagelonenlanden een voordeel. In hoge lonenlanden is dat natuurlijk andersom.

Produceren in een lagerlonenland kan ook een strategische keuze zijn om uw kostprijs te verlagen of om bijvoorbeeld in te spelen op personeelsschaarste op de Nederlandse markt. Een geheel andere reden kan zijn om een flexibele schil te creëren (denk bijvoorbeeld aan het laten produceren van onderdelen in Polen of Tsjechië).

In het geval de oplossing een arbeidsbesparing lever voor uw klant dan zal het makkelijker zijn om naar hogere lonenlanden te exporteren dan naar de lagere lonenlanden, omdat de verwachte arbeidsbesparing hoger is.

De arbeidskosten zijn daarom in bijna alle gevallen een belangrijke Marketdriver die GrowProud meeneemt om tot een goed advies te komen.

De arbeidskosten zijn echter nooit de enige marketdriver die de keuze bepalen!

Staat u voor belangrijke exportkeuzes of wilt u ondersteund worden, neem vrijblijvend contact op. CONTACT

Exportgroei op 12 december a.s. INFORMATIE WORKSHOP EXPORTGROEI

Ik ga graag met u in gesprek!

 

Eric Oving

06 – 38 89 44 83

eric.oving@beta.growproud.nl

Lees ook:

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Joost Hakvoort partner van GrowProud

Per 1 januari heeft Joost Hakvoort zich als partner aangesloten bij GrowProud. Samen met Joost kunnen we bedrijven in -en rondom de maakindustrie op het gebied van mens en organisatie nog beter ondersteunen bij het realiseren van hun ambities.   Joost Hakvoort...

EXPORT MACHINEBOUWERS VOOR DE VOEDINGSMIDDELENBRANCHE

EXPORT MACHINEBOUWERS VOOR DE VOEDINGSMIDDELENBRANCHE

Het CBS heeft eind 2019 bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de...

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE

GROEI EN VERNIEUWING BEGINT BIJ INSPIRATIE Kansen liggen soms op terreinen die nog niet onontdekt zijn, dat vraagt om een vernieuwende blik. De economie gaat goed, dus er zijn volop mogelijkheden. Maar lukt het om ze te zien en ze te benutten? Ze zijn veelal niet te...

CHIEF ENTREPRENEUR

CHIEF ENTREPRENEUR

Transformative innovation explores new horizons and potentially disruptive business models, and requires an entrepreneur at its helm.  This article originally appeared in Ambition Magazine.  Every large company must face the reality of continuous innovation and...

MAAKINDUSTRIE: DE BELANGRIJKSTE MOTOR VAN EXPORT VOOR NEDERLAND

MAAKINDUSTRIE: DE BELANGRIJKSTE MOTOR VAN EXPORT VOOR NEDERLAND

Het CBS heeft eerder deze week bekend gemaakt dat als het gaat om de toegevoegde waarde van exportproducten Nederland het meest verdient aan machines en machineonderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de...

DE “JONGETJES” VAN ANNEMARIE VAN GAAL

DE “JONGETJES” VAN ANNEMARIE VAN GAAL

Het outside in denken van Annemarie van Gaal Afgelopen week was ik op het Work Smarter Event, waar Annemarie van Gaal de dagvoorzitter was. Haar succesverhaal over “de jongetjes” is interessant voor veel ondernemingen, lees waarom! Annemarie legt uit dat ze de...